Testy przedsezonowe Sesja 1
Testy przedsezonowe Sesja 2
Testy przedsezonowe Sesja 3
Grand Prix Kataru
Grand Prix Brazylii
Grand Prix Australii
Grand Prix San Marino
Grand Prix Hiszpanii
Grand Prix Monako
Grand Prix Kanady
Grand Prix Europy
Grand Prix Francji
Grand Prix Austrii
Grand Prix Wielkiej Brytanii
Grand Prix Niemiec
Grand Prix Węgier
Grand Prix Belgii
Grand Prix Włoch
Grand Prix Japonii
Japonia
Grand Prix Japonii
Fuji
Runda 16
08 - 09 września 2018
Trening
08.09.2018 - 19:00
Kwalifikacje
09.09.2018 - 19:00
Wyścig (34 okr.)
09.09.2018 - 19:50
Do wyścigu pozostało
Mapka toru
live racers
Autor: EmPiDi
Data dodania: 16 września 2018 - 16:47
Podwójne mistrzostwo!
Tytuł newsa
Tymi oto słowami zbliżamy się do omówienia ostatniej rundy tego sezonu. Zaszczyt zamknięcia sezonu miał tym razem japoński obiekt - Fuji, na codzień domowy tor Toyoty, głównie jeśli chodzi o wyścigi długodystansowe. Swój debiut miał sezon wcześniej, gdzie w walce o zwycięstwo od samego początku weekendu wymieniali byli EmPiDi oraz Bartek1337, którzy zresztą w takiej kolejności ukończyli tamtejsze GP zdobywając dublet. Wtedy jeszcze byli oni pod wodzą jednego teamu - Saubera. Jak dobrze wiemy, obecnie ten duet rozpadł się - Bartek przeszedł do Benettona, zaś EmPiDi godnie kontynuował swoją karierę w Sauberze. Na ten wyścig przybywali jako liderzy w swoich ekipach. Nie chodziło tu o sam rewanż z tamtego wyścigu, lecz stawka ta zwiększyła się za sprawą walki o mistrzostwo konstruktorów pomiędzy wspomnianymi wcześniej ekipami Benettona i Saubera. Przed ostatnimi sesjami tego sezonu, to Sauber wysunął się na czoło z przewagą 11 pkt. Podobna walka skierowała się także na mistrzów i wicemistrzów sezonu 4. Mowa tu oczywiście o Mclarenie i Ferrari, gdzie różnica wynosiła 7 punktów. Jak potoczyły się losy całego weekendu? Sobotnią sesję treningową przywitało 9 kierowców. Tutaj wystąpił tylko jeden z faworytów - Bartek1337, który zresztą wygrał cały trening. Drugie miejsce zajął reprezentant Saubera - MateLeLe, zaś podium uzupełnił Rekady. W treningu udział wziął też debiutant - WojtekJLB, testując bolid Mclarena. Następnego dnia został już przejęty przez Prosta. Przechodzimy do kwalifikacji. Tutaj już stawka powiększyła się do 13 zawodników. Już po kilku pierwszych minutach czasówki już wiedzieliśmy, że zwycięstwo rozstrzygnie się pomiędzy Bartkiem1337 i EmPiDim. Gdy Bartek zanotował rekordowy czas weekendu 1:08.461, niewiele później pozycję lidera przejął EmPiDi by pobić ten czas kolejno o 0.004 i 0.014 s. W ten oto sposób rozstrzygnęliśmy losy pierwszej linii. 3. czas zaliczył niespodziewanie Szprycek pokonując czwartego Rekadego o 0.005 s. Kolejni podopieczni Saubera i Benettona - MateLeLe, Foczek na pozycjach 5-6. W czwartej linii ledwo co zmieścił nam się Pieczyk i TheAM. 9 czas zanotował szykuc, jako jedyny Mclaren w stawce, co z początku utrudniało obronę podium w klasyfikacji konstruktorów. TOP10 zamknął Patryk913. Dwa kolejne miejsca zajęli pietrekk i WojtekJLB, a na ostatnim miejscu został sklasyfikowany arek16. Pomimo pojawienia się po zakończeniu kwalifikacji, ostatecznie ten zawodnik nie chciał wyruszyć w wyścigu. Pech spotkał WojtkaJLB, który również musiał wycofać się ze startu z powodu nagłej awarii jego Prosta. A teraz czas na opis wyścigu. Zwycięzca kwalifikacji utrzymał prowadzenie, świetny start zaliczył także MateLeLe awansując o dwie pozycje, a już na drugim okrążeniu wskoczył na drugie miejsce. Trzecie miejsce zajmował przez długi czas Bartek1337, który tracił z wiadomego względu założenia na pierwszy stint Softów. Tą samą strategią jechał drugi z Benettonów - Foczek. Największą stratę zaliczył na starcie Patryk913, który przestrzelił dohamowanie do pierwszego zakrętu i spadł na sam koniec stawki. Po kilku pierwszych minutach na drugie miejsce wskoczył Rekady i prowadził bój o tą pozycję wraz z MateLeLe. Niestety, kierowca Saubera nie na długo pocieszył się tą wysoką pozycją. Na okrążeniu szóstym zespinował on rozpoczynając drugi sektor spadając na miejsce 6. Kilkanaście sekund później w innym fragmencie toru ten sam błąd popełnił TheAM. Już po tak krótkim czasie można było zauważyć duże rozjechanie się stawki. Spowodowane było to niekończącą się walką oraz zróżnicowanymi strategiami. Najlepiej wykorzystywał to oczywiście EmPiDi, który prowadził swobodną jazdę i wypracowywał sobie coraz to większą przewagę. Na drugim miejsciu utrzymywał się Rekady, lecz na okrążeniu 7 wraz z TheAMem jako pierwszy zjechał do alei serwisowej. Zaś ostatnimi zawodnikami, którzy zawitali na wymianę opon i tankowanie byli podopieczni Mclarena (CalpeR&szykuc) na 10 i 11 okrążeniu. Ten drugi w dodatku zaliczył jeszcze stratę kilku sekund, gdyż zespinował w tym samym miejscu, co MateLeLe przed kilkoma minutami. W tym fragmencie wyścigu stawka rozjechała się jeszcze bardziej i jedyną walkę prezentowali CalpeR wraz z Pieczykiem o P6. Na miejscu trzecim znajdował się Foczek, którzy został przepuszczony przez Bartka1337, jednakże kierowcy Benettona dysponowali w tym czasie innymi kompletami opon. Były to jedyne zmiany, jakie zaszły w klasyfikacji. Na drugą część pitstopów nie musieliśmy długo czekać. Ta serię rozpoczął po raz kolejny Rekady, niestety tym razem zawodnik BARa nie miał tyle szczęścia, gdyż przed ostatnim zakrętem jego opona nie wytrzymała i uległa przebiciu. Straty z tym związane spowodowały, że spadł on na 5 pozycję. Ostatnimi zameldowanymi w boksach ponownie byli kierowcy Mclarena - 20 i 21 okrążenie. W tym czasie pałeczkę najszybszego kierowcy na torze przejął Bartek1337, zaś lider wyścigu wykonywał w tym czasie stint na oponach typu Soft. Zawodnik Benettona zdołał wykonać najszybsze okrążenie wyścigu i odrobić nieco dystansu do EmPiDiego. CalpeR zaczynał odrabiać do Rekadego, u którego były widoczne ogromne problemy z zużyciem opon i już na 24 okrążeniu musiał kierować się do boksu na trzecią zmianą opon. Zaś reszta kierowców odbywała finalne pitstopy w okolicach 26-27 okrążenia, podczas gdy zawodnik BARa wykonał tą procedurę 4 kółka później. Sporą niespodziankę sprawił MateLeLe, któremu przy wjeździe do alei serwisowej pękła opona, przez co nie zdążył odpowiednio szybko wyhamować i w rezultacie otrzymał on karę drive-through za przekroczenie prędkości. Końcowa partia wyścigu nie przynosiła praktycznie żadnej walki. Szybkim tempem dysponował CalpeR, który odrabiał straty do Foczka, ostatecznie przegrał on walkę o najniższy stopień podium tracąc na mecie 2 sekundy. Dobra strategia i szybkie oraz wyrównane tempo owocują dla Mclarena wysokim P4-P5 w wykonaniu CalpeRa oraz szykuca. Ciężka praca tego zespołu oraz jego kierowców zapewniła im miejsce na najniższym stopniu podium. Ukończyli oni wyścig przed dwójką z Ferrari - Szpryckiem oraz Pieczykiem, u których tempo było nieco gorsze oraz popełniali oni nieco więcej błędów, chociażby strategicznych. Ekipy Mclarena i Ferrari przedziela MateLeLe, który po wielu problemach ostatecznie kończy te GP na P6. Miejsce dziewiąte po dokładnej analizie administracji zdobywa Rekady. Podopieczny BARa po odbyciu ostatniego pitu, otrzymał również karę drive-through, którą chciał odbyć na ostatnim okrążeniu, jednakże gra niesłusznie nadała mu czarną flagę, lecz administracja cofnęła mu DQ i po doliczeniu czasu równego przejazdowi przez boksy Rekady spadł w klasyfikacji za Szprycka. Ostatni punkt w tym sezonie powędrował do pietrekka, który przy nieco lepszym tempie miałby szanse na 1-2 pozycje wyżej. Zawodnicy, którzy dojechali poza punktami to Patryk913 oraz TheAM, którzy częściej walczyli między sobą, ponieważ nie byli w stanie włączyć się do walki w strefie punktowej ze względu na zbyt duże straty. Pierwsza dwójka, dwójka faworytów do zwycięstwa znów w tej samej kolejności. Do rewanżu nie doszło. 2 miejsce zdobywa Bartek1337, kończąc godnie ten sezon z tytułem wicemistrzowskim. 1 miejsce zdobywa EmPiDi, kończąc godnie ten sezon z drugim tytułem mistrzowskim. Dodatkowo, zdobywa on po raz 4 w tym sezonie Wielkiego Szlema, 12 zwycięstwo w sezonie i zwycięża wraz z MateLeLe tytuł mistrzowski dla ekipy Saubera. Jeśli chcemy podsumować klasyfikację kierowców, to warto zauważyć fakt, że pierwsza czwórka tego wyścigu zachowała się w takie samej kolejności jak w generalce (EmPiDi,Bartek1337,Foczek,CalpeR). Z miejscem 5 rywalizację kończy Szprycek, u którego końcówka sezonu wyglądała nieco gorzej niż jego początek. Zasłużone miejsce 6 zdobywa szykuc, który wziął się za zdobywanie regularnych punktów od GP Kanady. Świetne tempo, w szczególności na Silverstone zaowocowało wysokim wynikiem w klasyfikacji. 65 punktów to zdobycz punktowa pietrekka, zawodnika, który często popełniał wiele błędów kosztujących wiele. Jednakże GP Węgier na którym zdobył 3 miejsce było prawdziwym popisem jego umiejętności i miejmy nadzieję, że w przyszłym sezonie pietrekk pokaże jeszcze więcej swojego potencjału. Nicolas i MPC zajmują ostatecznie 8 oraz 9 miejsce, gdzie ich podróż w tej lidze niestety zakończyła się przedwcześnie. Mimo to, zdobywają łącznie 4 podia, a Nicolas po kontrowersjach w Australii wygrał swoje pierwsze GP. Do TOP 10 rzutem na taśmę wskoczył Pieczyk zrównując się z Simonem874, jednakże jest on wyżej w klasyfikacji za sprawą lepszej najwyższej pozycji w wyścigu, jakiej było u niego podium w Australii. Awans zalicza także MateLeLe na P12, wyprzedzając o jeden punkt Rekadego. Klasyfikacja konstuktorów - perfekcyjna końcówka Saubera i rozsypka Benettona. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że szwajcarska ekipa w pełni zasłużenie zdobywa drugi tytuł mistrzowski wygrywając w tym sezonie 9 sesji kwalifikacyjnych oraz 13 z 16 wyścigów. Fenomenalną końcówką może pochwalić się także Mclaren, który zalicza tryumf nad Ferrari po raz drugi z rzędu (zwycięstwo nad Ferrari w klasyfikacji konstruktorów w S4). TOP 5 zdobywa Prost, gdzie przez ostatnie 3 wyścigi nie wyruszył żaden z kierowców. Na P6 zachował się Arrows. Ich nieobecności od ostatnich 4 wyścigów nie zdołały wykorzystać ekipy Jaguara,Williamsa oraz BARa, którzy końcowe fragmenty sezonu mieli zdecydowanie słabe. Na przedostatnim miejscu znalazło się Minardi, które już po GP Francji przestało zdobywać punkty. Najsłabszym zespołem okazał się Jordan, który na pierwszego kierowcę etatowego musiał czekać aż 9 rund. Po dwóch GP zapowiadało się naprawdę obiecująco, gdyż brytyjska ekipa zebrała już 8 punktów. Niestety, przez resztę sezonu do ich konta dodano jeszcze 3 punkty i na tym się zakończyło. Miejmy nadzieję, że w przyszłości uda im się nieco zbliżyć do konkurencji. I tak kończy się nasza przeprawa przez 5 sezon. Dziękujemy wszystkim 31 kierowcom, którzy przez cały sezon brali udział w wyścigach, gratulujemy zwycięzcom - nowym i starym. A teraz, zapraszamy wszystkich na odpoczynek i wyczekiwanie sezonu 6. Do zobaczenia!
Wyświetleń: 109
Komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia
Najbliższe sesje
Najbliższe sesje
Seria
Nazwa
Data
Status

Brak nadchodzących sesji

Klasyfikacje
Klasyfikacje
1
Sauber
375
2
Benetton
258
3
Benetton
221
4
McLaren
157
5
Ferrari
102
6
McLaren
78
7
Jaguar
65
8
Sauber
63
9
McLaren
58
10
Williams
53
1
Sauber
510
2
Benetton
494
3
McLaren
159
4
Ferrari
140
5
Prost
103
6
Arrows
70
7
Jaguar
66
8
Williams
55
9
BAR
51
10
Minardi
26
Serwery
Serwery
Dane do serwerów dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników